'Standpunt' (Marc Helsen) : 'Dankzij de komst van de kunstencampus naar het stadscentrum heeft Herentals weer een mobiliteitsdebat.
De stad loopt inzake het weren van (onnodig) verkeer in de binnenstad mijlen achter bij de collega's in Turnhout, Geel en Lier, die allen een verkeersvrij marktplein hebben en waar grote parkings vlakbij zijn: ondergronds in Turnhout en Lier, of vlak bij de markt op de ruimte die De Werft biedt in Geel.
Herentals hoopt zijn eerste ondergrondse parking bij het stadscentrum te realiseren achter het Hofkwartier, bij de lang verwachte herinrichting van het 'binnengebied'.
Ondertussen blijft de Grote Markt vol blik staan en ook dienen als passage op de lengteas Bovenrij-Hofkwartier.
Eén keer probeerde de stad de stoet van auto's in de binnenstad te bemoeilijken: door de installatie van een 'verdwijnpaal', die de binnenstad – tot ergernis van velen – gewoon in twee knipte.
Wat niet verhinderde dat er nog altijd evenveel auto's rondjes reden in het centrum, in de hoop om toch maar 100 meter dichter bij een winkel of een café een parkeerplaats te vinden. De volksopstand die het einde betekende van de verdwijnpaal, legde meteen ook het debat over minder auto's in het stadscentrum voor jaren stil.
Maar zie, het tij keert: het voorstel van de CD&V om – bij een gunstig verkiezingsresultaat – de vierbaansweg Augustijnenlaan-Belgiëlaan (2x2), die de stad dwarst, te herleiden tot twee baanvakken met aan de binnenrand veel ruimte voor flanerende voetgangers, fietsers, een laan én een beek, is een van de eerste voorstellen die de binnenstad niet louter door een louter utilitaire bril bekijkt.
Daarom is het N-VA-ballonnetje voor een parking onder de Molenvest -bijvoorbeeld met in- en uitrit nabij de Zandpoort- interessant: het zou toelaten 'den Bolvaar', zoals dat daar voor elke rechtgeaarde Herentalsenaar heet, terug te geven aan de bewoners, met (groene) ruimte zat voor iedereen.
Wie daar naar school wil of winkelt, doet dat dan gratis te voet of met de fiets, óf kiest voor een ondergrondse betaalparking vlakbij.
Dan zijn we zowaar bij het succesrijke Nederlandse model voor de mobiliteit in historische stadjes aanbeland: het stadshart verkeersvrij, maar overal veel (ondergrondse) parking vlak bij het centrum.
Herentals heeft met de voorstellen voor minder auto's in het stadscentrum een hoofdthema voor de verkiezingen.
Bron GVA - verschijningsdatum 8/3/2018 - dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden – NNieuws License2Publish.